تبليغات[X]
شکنجه دختران(بریدن چوچوله)
منوی اصلی
دوستان
آرشیو وبلاگ

با نگاهی در ستیز با خشونت علیه زنان ایران می‌نویسد:بندر کنگ از شهر‌هایکوچک استان هرمزگان است و 5 کیلومتر با بندر لنگه فاصله دارد. دختران این شهربندری 40 روز پس از تولد ختنه می‌شوند. زنانی که معترض باشند سنت شکن و سرکشخوانده می‌شوند. یک زن بومی می‌گفت: برخی دختران شهر دیرتر و دردناک تر، در سنین 4 یا 5 سالگی ختنه می‌شوند.آنها تمام مراحل ختنه خویش را با چشمان باز می‌بینند. لبه‌های «کلیتورس» دختران رابا تیغی که مردان ریش خود را با آن می‌تراشند می‌بُرند. اهالی بندر کنگ سنی اند.عمل ختنه در بندر کنگ«تیغ سنت و فرهنگ» خوانده می شود.برخی از مردم بندر کنگ ختنهشدن مادران و مادربزرگ هایشان را دلیلی موجه برای این کار عنوان می کنند.ممانعت ازادامه تحصیل دختران توسط پسران خانواده، مرد سالاری شدید، جلوگیری از رفت و آمدآزاد زنان و دختران، تعدد زوجات و اهمیت ندادن به تصمیم های زنان در مرود مسائلمهم زندگی از دیگر مشکلات زنان بندر کنگ است. در بندر جاسک هم می‌گویند وضع دخترانهمین است.هر سال دو میلیون دختر در جهان ختنه می‌شوند. این عمل به دلیل انجام آندر خانه‌ها و با وسائل آلوده جان دختران خردسال را تهدید می‌کند.خاطرات «واریسدیری» در کتاب«گل صحرا»، همان است که جنوب شرقی ایران تکرار می‌شود. اومتولد افریقاست اما سرگذشت او همان است که در ایران مرور می‌شودهزار دختربچه هرروز ختنه می‌شوند : «واریس دیری» شایدزیباترین و درعین حال غمگین ترین دیپلمات مستقر در سازمان ملل در نیویورک باشد. ازصحراهای سومالی آمده است. کتابی خاطراتی دارد به نام «گل صحرا». دراین کتاب فاجعه‌ایرا شرح می‌دهد که قربانیان آن دختران کم سن و سال در این سن و سال ختنه می‌شوند،چند سال بعد به خانه بختی که برای آنها جز شوربختی نیست فرستاده می‌شوند.5 سالهبود که ختنه اش کردند و 13 ساله بود که مرد 60 ساله‌ای خواستگارش شد. تن به اینازدواج نداد و از خانه گریخت. نمی خواست هم سرنوشت خواهرش شود. ختنه او را به چشمدیده بود وخود قربانی این توحش و سلاخی بود.«واریس دیری» بعدها خود را به لندنرساند و مدل شد. دراین حرفه موفق بود، اما شهرت امروزی او نه به دلیل مدل بودن،بلکه به دلیل سمتی است که در سازمان ملل متحد دارد. او سفیر سازمان ملل برایمبارزه با ختنه زنان در سراسر جهان است. جنایتی که طبق آمار منتشره سازمان ملل، هرروزه روی 6000 دختر بچه عرب و افریقایی و برخی کشورهای آسیائی دیگر انجام می‌شود.کتابخاطرات او را با نام «گل صحرا»شهلا فیلسوفی و خورشید نجفی ترجمه کرده اند و نشر چشمه در تهران،درپاییز 1383 آن را منتشر ساختهاستبخشی از خاطرات «واریس دیری» :«...آن شب، هیجان زده بیدار ماندم. ناگهان مادرمرا دیدم که بالای سرم ایستاده است.هوا هنوز تاریک بود، قبل از سحر، زمانیکه تاریکیکم کم جای خود را به روشنایی می داد و سیاهی آسمان به خاکستری می‌گرایید. او بااشاره به من فهماند که ساکت باشم و دستش را بگیرم. من پتوی کوچکم را پس زدم و خوابآلود، تلو خوران، به دنبال او راه افتادم. حالا می‌دانم چرا دختران را صبح زود باخود می‌برند. می‌خواستند قبل از آنکه کسی بیدار شود، آنها را ببرند تا صدایفریادشان شنیده نشود. در آن لحظه، هر چند گیج بودم و به سادگی آنچه می‌گفتند انجاممیدادم. ما از محلی که زندگی می‌کردیم دور شدیم و به سمت دشت رفتیم. مادرم گفت:«اینجا منتظر می‌مانیم»، و ما بر روی زمین سرد به انتظار نشستیم. آسمان کم کم روشنمی‌شد؛ به سختی اشیاء را می شد تشخیص داد. خیلی زود صدای لخ و لخ صندل‌های زن کولیرا شنیدم. مادرم نامش را صدا کرد و گفت:«خودت هستی؟»« بله اینجایم»هنوز هیچ چیزنمی دیدم، فقط صدایش را شنیدم. بدون اینکه نزدیک شدنش را بینم، ناگهان او را درکنار خود حس کردم. او به سنگ صاف وبزرگی اشاره کرد و گفت:«آنجا بنشین».نگفت چه اتفاقی می‌خواهد بیفتد. نگفت بسیاردردناک است، فقط گفت: تو باید دختر شجاعی باشی. کارش را مثل یک جلاد شروعکرد.مادرم پشت سرم نشست و سرم را به سینه اش چسباند. پاهایش را دور بدن من احاطهکرد. ریشه درختی را که در دست داشت بین دندانهای من گذاشت.گفت:«گازبزن».از ترس خشکشده بودم...من به میان پاهایم خیره شدم و دیدم زن کولی -شبیه بقیه پیرزنانسومالیایی بود- با یک روسری رنگی که دور سرش پیچیده بود، همراه با یک پیراهن سبکپنبه ای- با این تفاوت که هیچ لبخندی بر لب نداشت. نگاهش ماننده نگاه مرده‌ای بودکه هنوز چشمهایش را نبسته باشند.دستهایش داخل کیف دستی اش که از جنس گلیم‌هائی بودکه روی آن می‌خوابیدیم در جستجو بود. چشمانم روی کیف دستی میخکوب شده بود. می‌خواستمبدانم با چه چیزی می‌خواهد مرا ببُرد. یک چاقوی بزرگ را تجسم می‌کردم، ولی او ازداخل آن کیف، یک کیف کوچک نخی بیرون آورد. با انگشتان بلندش داخل آن را گشت وبالاخره یک تیغ ریش تراشی شکسته بیرون کشید. به سرعت تیغ را از این رو به آن روچرخاند و امتحان کرد. خورشید به سختی بالاآمده بود. نور به اندازه‌ای بود که رنگها را ببینم ولی نه با جزئیات. خون خشک شده‌ایرا روی لبه دندانه دار تیغ دیدم. روی تیغ تف کرد و با لباسش آن را پاک کرد. همچنانکه آن را به لباسش می‌سابید، دنیای من ناگهان تاریک شد. مادرم دستمالی را رویچشمانم انداخت.چیزی که بعد از آن حس کردم بریده شدن گوشت، آلت تناسلیم، بود. صدایگنگ جلو و عقب رفتن اره وار را بر روی پوستم می‌شنیدم.وقتی به گذشته فکر می کنم،نمی توانم باور کنم که چنین اتفاقی برایم افتاده است. همیشه فکر می‌کنم درباره کسدیگری سخن می‌گویم. نمی دانم چگونه احساسم را بیان کنم تا بتوانید آن را روی بدنخود حس کنید. مثل این بود که کسی گوشت ران شما را برش بدهد یا بازویتان را قطعکند. با این تفاوت که این قسمت حساس ترین بخش بدن است.من حتی کوچکترین حرکتینکردم، زیرا «امان» [ خواهرم] را به یاد داشتم و می‌دانستم هیچ راه فراری وجودندارد. فکر می‌کردم اگرتکان بخورم درد بیشتر می‌شود. فقط پاهایم بدون اراده شروعبه لرزیدن کرد. از حال رفتم...وقتی بیدار شدم گمان می‌کردم تمام شده است، ولی بدتراز زمان شروع بود. چشم بندم کنار رفته بود و من زن جلاد را دیدم که یک مقداری خاردرخت اقاقیا را کپه کرده بود. او از آنها برای ایجاد سوراخهایی در پوستم استفادهکرد. سپس نخ سفید محکمی از سوراخها رد کرد تا مرا بدوزد. پاهایم کاملا‌بی‌حس شدهبود، ولی درد بین آنها آنچنان شدید بود که آرزو می‌کردم بمیرم. مادرم مرا دربازوانش گرفته بود- برای آنکه آرام بگیرم به او تماشا می‌کردم...چشمانم را بازکردم. آن زن رفته بود. مرا حرکت داده بودند و بر روی زمین نزدیک صخره خواباندهبودند. پاهایم از مچ تا ران با نوارهایی از پارچه به هم بسته شده بود، به طوریکهنمی توانستم حرکت کنم. من اطراف را به دنبال مادرم نگاه کردم، ولی او رفته بود.سنگی را نگاه کردم که مرا روی آن خوابانده بودند. از خون من خیس بود. مثل اینکهمرغی را در آنجا سر بریده باشند. تکه‌هایی از گوشت تنم، آلت تناسلیم، آنجا افتادهبود، دست نخورده، زیر آفتاب در حال خشک شدن بود.دراز کشیدم، به خورشید که حالادیگر بالای سرم ایستاده بود نگاه کردم. هیچ سایه‌ای اطراف من نبود و موجی از گرمابه صورتم سیلی میزد. تا اینکه مادرم همراه با خواهرم برگشت. مرا به سایه یک بوتهکشاندند. این یک سنت بود. یک سر پناه کوچک زیر یک درخت آماده کرده بودند، جایی کهمن تا زمان بهبودی استراحت کنم. چند هفته، تنهای تنها، تا کاملا خوب شوم.فکر کردمعذاب تمام شده، اما هر بار که خواستم ادرار کنم درد شروع می‌شد. حالا می‌فهمیدمچرا مادرم می‌گفت زیاد آب و شیر ننوش.مادرم اخطار کرده بود که راه نروم. بنابراین نمی توانستم طنابهایم راباز کنم. چون اگر زخم‌ها از هم باز می‌شد، کار دوخت و دوز باید دوباره انجام می‌گرفت.اولینقطره ادراری که از من خارج شد، انگار اسید پوستم را می‌خورد. وقتی زن کولی مرادوخت، فقط سوراخی به اندازه سر چوب کبریت برای ادرار و خون- در زمان پریدی- بازگذاشته بود. این استراتژی خردمندانه، تضمینی بود برای اینکه تا قبل از ازدواج هیچرابطه جنسی نداشته باشم و شوهرم مطمئن باشد یک باکره تحویل گرفته استهر هفته مادرممعاینه ام می‌کرد تا ببیند کاملا بهبود یافته ام. وقتی بندهایم را از پاهایمگشودم، توانستم برای اولین بار به خود نگاهی بیندازم. یک تکه پوست کاملا هموار کشفکردم که فقط یک جای زخم در وسط آن بود. مانند یک زیپ، که آن زیپ کاملا بسته شدهبود. آلت تناسلیم مثل یک دیوار آجری مهر و موم شده بود تا هیچ مردی توانایی دخولتا شب عروسیم را نداشته باشد...زمانی که شوهرم با یک چاقو یا فشار، آن را از هم می‌درید 

 

علل و چگونگی پیدایش و تداوم ختنه زنان

در ارتباط با این عمل مجرای تناسلی دختران دوختهمیشود و تنها یک بخش کوچک از آن باز میماند برای خروج خون در هنگام قائدگی و ادرارضمن آنکه قسمت بیرونی آلت تناسلی زن( چوچوله) نیز بریده میشود.در ارتباط با چگونگیپیدایش و تداوم این پدیده ناهنجار و علل بریدن وحشیانه یک عضو از بدن دختراندلائلی چند وجهی موجود است. از سنت ها گرفته تا روح خبیث که از قدیم گفته شده استدر این بخش از بدن دختران و زنان وجود دارد

ریشه های مذهبی

بریدن این عضو بدن و ختنه زنان علیرغم اینکهصراحتا در قران گفته نشده اما در احادیث و نقل قولها اذعان شده است. به همین علتکه از احادیث برآمده است در کشورهائی مانند ایران، عربستان سعودی، ترکیه مراکش و... از سنن مذهبی محسوب نمیشود.ریشه های ختنه کردن زنان به تاریخ ماقبل اسلام ومسیح باز میگردد. در قسمتهای بعدی به این موضوع پرداخته می شود.این موضوع در میانیهودیان و مسیحیان نیز دیده میشود

تاریخچه ختنه زنان

در مورد چگونگی و تاریخچه پیدایش ختنه زنان نقلقول ها و اسناد متفاوتی موجود است. از جمله آنکه گفته میشود این موضوع اول بار درمصر و اتیوپی ظهور کرده است. گاها گفته شده است از زمان هرودت ختنه زنان وجودداشته استمنبع دیگری میگوید که 163 سال پیش از میلاد مسیح ختنه زنان پذیرفته واعمال میشده است. نوشته ای مکتوب در موزه بریتانیا که روی کاغذ مخصوص مصری که ازخمیر چوب ساخته میشده نوشته شده است.این کاغذ پاپیروس مصری نام دارد

یک جغرافیا دان یونانی گزارش داده است که در سفر بهمصر 25 سال قبل از میلاد مسیح ختنه زنان را مشاهده کرده است و دیده است که دخترانپیش از ازدواج ختنه میشوند.این مورد هم در مورد رومی ها و هم عرب ها نیز گزارش شدهاست.در بخشی از فرهنگ های ملل مختلف ختنه زنان تقسیم بندی میشده است.بعنوان مثالبرده ها بسیار رادیکال تر ختنه میشده اند تا نتوانند بار دار شوند. بدین ترتیب زنبرده قیمت بالاتری داشته است.کمبود مواد غذائی در نقاطی از آسیا و آفریقا باعثمیشده است که ختنه زنان بمراتب بیشتر و رادیکال تر انجام گیرد تا از تکثیر جمعیتجلوگیری شود.از دلائل دیگر مردسالاری بوده است که در نتیجه ختنه زنان مردان لذتبیشتری میبرده اند.این عمل در مورد زنان بیوه نیز انجام میشده است تا نتواند مجدداازدواج کند.گفته میشود از دلائل دیگر اعتقادات و باورهای فراعین مصر بوده است مبنیبر اینکه خدایان بی س..ک..سوال بوده اند. آنان عقیده داشته اند که روح مرد در اینبخش آلت تناسلی زنان و روح زن در بخش پوستی آلت مردانه که بریده میشود نهفته است

ختنه زنان چه عوارض و خطراتى را به دنبال دارد

درد، خونریزی، شوک، ( این عمل بدون بیهوشی عمومییا موضعی انجام میگرفته است نگاه داشتن ادرار به دلیل دردصدمات ارگانی بعلت بیتجربگی جراح تجربی

عفونت مکرردرد زیاد بهنگام پریود ماهانه، عفونتدستگاه تناسلی و تخمک ها،عفونت در دستگاه ادرار و کلیه ها ریسک های متنوع در هنگامزایمان ناشی از عفونت و خونریزی و درگیرى ها و بیمارى هاى روانى حاصل از اینامرایجاد جوش گاه (اسکار) در قسمتبریدگى ها با طول و گستردگى زیاد مشکلات نازایى، خطرات و مشکلات ناشى از حاملگى وبه خصوص زمان زایماناین عمل از طریق روش هاى مختلفى انجام مى شود. با توجه به نوعانجام این عمل شدت عوارض متفاوت است.وحشیانه ترین روش در کشور هاى سومالى، سودان و همچنین اتیوپى به کارمى رود

ختنه دختران با چه اهدافى در کشور هاى مزبورانجام مى شود؟

قوانین و احادیث مذهبی

زنانی که ختنه نشده اند، تمایلات افراطی درمطالبه س..ک..س دارند. ( از طریق بریدن این قسمت از آلت تناسلی زن، او احساس کمتریپیدا میکند و مردان در انتخاب زمان س..ک..س مختار میشوند

زنان ختنه نشده پاکیزه نیستند

ختنه شده ها باکره میمانند و افتخار فامیل که پیشاز ازدواج س..ک..س نداشته اند، می مانند

بریدن این بخش، زن را بهنگام زایمان حمایتمیکند.(درصورتی که به تجربه و با اتکا به دانش پزشکی مشکلات و ریسک های بریدن مجدداین بخش بسیار بزرگتر و تهدیدی برای زایمان طبیعی و بی خطر میباشد

روح خبیث در این بخش از آلت تناسلی زن نهفته استو میبایستی آنرا از میان برداشت و این عمل به تولد بچه یاری میرساند

زنان ختنه نشده کرم هائی دارند که توسط سوراخ بازآلت تناسلی میتواند به داخل بدن زن نفوذ کنند

این عضو زن در هنگام ارتباط جنسی به آلت تناسلیمرد ضربه میزند و میتواند مرد را خواجه کند

گفته میشود که بریدن این بخش از بدن زن، او را دردوباره زائی حمایت میکند

این اقدام باعث میشود که قیمت عروس بالا برود ضمناینکه باکره بودن وی باعث افتخار خانواده اوست

زنانی که ختنه نشده اند میتوانند اینطور محاسبهکنند که بچه هایشان در جامعه مقبولیت نخواهند داشت

براساس ادعاى مسلمانان آفریقایى طبق دستور اسلاممفید بودن از لحاظ بهداشتى

نگهدارى از باکرگى دختران جوان تا زمان ازدواجکنترل تمایلات جنسى دختران تا قبل از ازدواج براساس سنت قدیمى آفریقایى آسیایى

اطمینان دادن به شوهر آینده از جنبه پاک بودندختر

زیباگرایى و بهداشتى بودن بدن دختر

پیدا کردن روح پاک

واما آمار ها چه می گویند:

طبق آخرین آمارگیرى سازمان جهانى بهداشت تقریباًبیش از صد و شصت میلیون نفر از زنان (اعم از کودک، نوجوان و جوان) در بیش از سىکشور آفریقایى و آسیایى ختنه شده اند

به جرات مى توان گفت روزانه تعداد زیادى ازدختربچه هاى بى گناه بین سنین1تا 12ساله در کشور هاى ذکر شده ختنه مى شوند. در آفریقا این سنت قدیمى توسطافراد مسن و مذهبى در روستا ها یا نقاط دورافتاده از شهر ها انجام مى گیرد

طبق گزارش ها گاهى توسط پرستاران، ماما ها و حتىپزشکان با مخارج بالاتر و بهداشتى تر به طور غیرقانونى انجام مى شود. چندین مورددر کلینیک هاى خصوصى در کشور انگلستان توسط پزشکان سودانى و سومالیایى گزارش شدهکه تحت تعقیب پلیس هستند

بیش از70درصد دختران در کشور هاى آفریقایى و 68درصد در کشور هاى آسیایى قربانى این مسئله مى شوند. این در حالى است که در تعدادىاز کشور ها نظیر سودان و سومالى بیش از 80 درصد است.طبق آخرین آمار در گامبیا به85درصد رسیده است. این عمل در90درصد موارد بر روى دختران سنین 1 تا 12 ساله انجاممى گیرد

در بین یهودیان و مسیحیان این عمل نادر است، بهطورى که در دو قبیله در کشور اتیوپى و دو قبیله در کشور نیجریه به سازمان جهانىبهداشت گزارش شده است که در یک قبیله نیجریه اى ختنه زنان قبل از ازدواج انجام مىشود و در قبیله دیگر در همین کشور ختنه به پس از زایمان اول موکول مى شود

قابل ذکر است تحقیقات گسترده و جامعى توسط محققینو متخصصین اطفال، زنان و زایمان، روان شناسان به خصوص استادان ادیان مختلف (اعم ازمسیحى، یهودى و مسلمان) پیرامون مسئله ختنه زنان از طرف سازمان جهانى بهداشت صورتگرفته است. طبق این بررسى ها در هیچ یک از آ یات قرآن و قسمت هاى مختلف کتاب انجیلو یا سایر کتاب هاى آسمانى ختنه زنان توصیه نشده است. هر کسى که دستور اسلام رامنبع انجام این عمل وحشیانه قرار مى دهد با عدم اطلاع از دستورات مذهبى، عوامفریبى و یا عقاید شخصى و سنت عقب افتاده آنها مرتبط است. سازمان جهانى بهداشت سنتىبودن قضیه را تنها دلیل این عمل ذکر مى کند و آگاهى کامل از غیرمذهبى بودن انجاماین عمل را به تمام کشور هاى عضو سازمان ملل ابراز داشته است

این عمل در بیش از35کشور جهان انجام مى شود ودر80تا90درصد موارد با وسایل آلوده و غیربهداشتى بدون استفاده از هیچ داروى موضعىانجام مى شود در نتیجه خطر مرگ و شوک وجود دارد.59/ درصد زنان در کشور هاى مذکوربه علت برش هاى طولانى و عمیق و جوش گاه هاى (اسکار هاى) زخمى حتى قادر به رابطهجنسى با شوهران خود نیستند و تا پایان عمر رابطه جنسى ندارند و یا در صورت انجاماین امر و حامله شدن قادر به زایمان طبیعى نخواهند بود. در این صورت زایمان آنهابا جراحى انجام شده و یا در نقاط دورافتاده به علت خطرات ناشى از زایمان طبیعى خودو نوزادانشان فوت مى کنند. آمار مرگ ومیر این زنان و نوزادان آنها نزدیک به یکمیلیون در سال تخمین زده شده است

در مقام مقایسه ختنه پسران با ختنه دختران چهارجحیت هایى دارد؟

طبق آمار ها در کانادا حداقل بیست درصد و دراسترالیا پانزده درصد از نوزادان پسر ختنه مى شوند. ختنه زنان از طرف سازمان ملل وسازمان جهانى بهداشت و طبق قوانین تمام کشور هاى اروپایى، آمریکایى و اغلب کشورهاى آسیایى غیرقانونى است. در این کشور ها افرادى که به این کار مبادرت مى ورزندتوسط دولت مورد تعقیب قرار مى گیرندتجربه نشان داده است هرگز شخصى یا اشخاصى که دراین کشور ها به این کار دست مى زنند مورد تعقیب قانونى قرار نگرفته اندمحققانسازمان جهانى بهداشت در معنى لغاتى نظیر ختنه دختران یا قطع عضو در دختران فرقىنمى گذارند و آن را یک عمل با دو معنى مشابه تلقى مى کنند و این عمل را از جملهسنت هاى بسیار عقب ا فتاده و خطرناک مى دانند

محققان از هر زن یا مردى در هر کجاى دنیا خواستهاند که به غیرقانونى بودن این عمل حتى در کشور هایى که این عمل انجام مى شود توجهکنندصد درصد آن را با حق و حقوق در سلامتى اطفال، دختران و زنان مغایر بدانندانجاماین عمل مغایرت کامل با حقوق بشر، در هر نقطه از دنیا دارد

توصیه سازمان جهانى بهداشت این است که افراد باهر وسیله ممکن ابراز تنفر خود را در انجام این عمل به گوش مسئولان و سیاستمداران وهر انسان دیگر در هر کشورى که زندگى مى کنند برسانند و براى عدم انجام آن از هرراهى مبارزه کنند

داستانی در مورد ختنه دختران

وقتی شیما محمود نه ساله بود ، مادرش ، صباح ،قابله روستا را خبر کرد تا مراسمی زنانه را اجرا کند ، مراسمی که در بین زنان مصریروستایی از مدت ها پیش مرسوم بوده استدر اتاق خواب ، صباح ، قابله و یک زن دیگرشیما را محکم نگه داشتند و با یک قیچی تیز او را ختنه کردند . شیما جیغ می کشید ،مادرش گذشته خودش را به یاد آورد که دو روز تمام نمی توانست راه برودوقتی از اوپرسیدم که چرا دخترش را تحت عملی قرار داده که خودش 25 سال پیش از آن رنج برده استجوابی نداشت: " رسم است ." در پشت مقنعه بلند سیاهش شانه هایش را بهآرامی بالا انداخت: " از کسی در این مورد سوال نکردم . فقط طبق رسم و رسوممانعمل کردم احترام نسبت به سنت های قدیمی به قدری زیاد است که علیرغم هشدارهایبهیاران نسبت به خطر عفونت و مرگ ناشی از ختنه، سازمان های حقوق بشر تخمین می زنندکه روزانه 3600 دختر مصری تجربه شیما را تحمل می کنند

نتیجه گیری

دکتر مواهب مولی می گوید " مذهب دلیل اصلینیست ." او 12 سال است که در یک کلینیک کوچک در یکی از محلات فقیر نشین قاهرهبا آنچه او و همکارانش " قطع اعضا تناسلی زنان " می نامند ، مبارزه میکندمولی می گوید :" ختنه کردن ، فارغ از مذهب دختر ، برابر با حفظ پاکدامنیاوست . و در جامعه ای که مفهوم شرافت خانوادگی با پاکدامنی زنان خانواده معنا پیدامی کند ، ختنه برترین ارزش است او ادامه می دهد " آنها می خواهند دختر را ازعشق دور نگه دارند . و آن را به پاکیزگی وباکره گی ربط می دهنددر دهات ، اثبات باکرگی پیش نیاز ازدواج است : مادر عروسمعمولا صبح بعد ازشب عروسی برای اثبات باکرگی دخترش یک دستمال خونی را به مردمنشان می دهد . اگر این موضوع ثابت نشود ، به احتمال زیاد شوهر زن را طلاق می دهد.مادران امیدوارند که با فرو نشاندن نیاز جنسی از طریق ختنه ، از پیش آمدن چنینپیشامدهای غم انگیزی جلوگیری کنند . دکتر مولی ادامه می دهد " آنها می دانندکه ختنه در حال حاضر باعث آزار دخترانشان می شود . اما فکر می کنند که با این کاردر نهایت او می تواند ازدواج کند . " و در فرهنگ محافظه کاری که تغییرات بهآرامی اتفاق می افتد و احترام به بزرگ ترها واجب است ، از بین بردن چنین سنت جاافتاده ای بسیار سخت است . مولی می گوید " آنها می گویند ُ مادربزرگم این کاررا کرده ، مادرم این کار را کرده و بنابراین دخترم هم باید این کار بکند 

 

سالانه سه میلیون دختر آفریقایی ختنه می شوند

سالانه سه میلیون دختر در آفریقا و خاورمیانهختنه می شوند. تحقیقات نشان می دهد که ارتکاب به این عمل غیرانسانی، سنتی مربوط بههزاران سال پیش است که کماکان رایج است. به گفته مارتا ساتوز پیز رئیس بخش تحقیقیکمک به افراد بی دفاع یونیسف، مبارزه با ختنه زنان یک عملکرد جدی است که بالاخرهثمر می بخشد. با افزایش دانش انسان ها می توان اندیشه عمومی را علیه این عمل تغییرداد. رشد فکری افراد، جامعه را به سلاح دانش و آگاهی مسلح می کند و قبح این عملمشخص می شود. در این قبایل عقیده عمومی بر این است که ختنه دختران یک عمل شایسته ومطابق سنت های قدیم است که نشانگر زیبایی، عفت، قدرت ازدواج، آبروی اجتماعی وپاکدامنی هر دختر است. پس والدین برای نمایش پاکدامنی و آبروی خانوادگی خود علاقهمندند که این عمل حتماً روی دخترانشان انجام شود. طبق آمار یونیسف، عملیات ختنهزنان و یا به عبارت دیگر نقص عضو زنان در ۱۸ کشور در مناطق آفریقا و خاورمیانهانجام می شود و حدوداً ۱۳۰ میلیون دختر و زن قربانی این سنت نادرست هستند. طبقآمارهای قبلی سالانه دو میلیون دختر مجبور به تحمل این شکنجه بوده اند. لیکن بهرغم اطلاع رسانی ها و مبارزات با این عمل غیرانسانی، آمار جدید تعداد دختران محکومبه این حماقت بشری را سالانه سه میلیون نفر گزارش کرده اند.

البته گزارشات امیدبخشی نیز در باب کم شدن آماراین عمل در بعضی جوامع به ثبت رسیده است. به عنوان مثال یونیسف در مصر به اطلاعرسانی و فرهنگ سازی پرداخته است و با برگزاری همایش های عمومی و تبلیغات علیه اینعمل مستبدانه در تغییر فرهنگ مردم تلاش بسیاری کرده است. این تلاش ها نیز تا حدیثمر بخشیده و خوشبختانه فرهنگ و آگاهی کم کم به کشورهای همسایه مصر نیز سرایت کردهاست.

کار فرهنگی که باعث تغییر افکار رهبران ملی ومذهبی مردم در این مناطق می شود، باعث تغییر آرا و عقاید عمومی خواهد شد. پسمهمترین عمل آگاه کردن رهبران مردم در این مناطق است. در مرحله بعد افرادی چونمعلمان، کارگران، اطبا وباید اطلاع رسانیشوند تا به مرور پایه های این عملکرد سنتی در این گونه جوامع سست تر شود. ختنهزنان یکی از نگرانی های بزرگ جوامع بشری است، زیرا فقط مختص مناطق فوق الذکر نیست.زنان مهاجر و حتی تعداد زیادی از زنانی که در کشور های صنعتی زندگی می کنند از ایننقص عضو رنج می برند. البته در هر کشور درصد زنانی که ختنه می شوند و طرز ختنه شدنآنها متفاوت است. به علاوه بر اساس آمار، در موارد متعددی این عمل که با دردیجانکاه همراه است، منجر به خونریزی، عفونت، ناباروری و حتی مرگ می شود. ولیمتاسفانه زنان زیادی در سکوت با این مصیبت کنار می آیند، زیرا آن را سهم طبیعی خوددر زندگی می دانند.

تحقیقات نشان می دهد که ختنه زنان در برخی فرهنگها یک مشکل دامن گیر و نشانه بارزی از خشونت علیه انسان ها است که زنان بخت برگشتهمجبور به رویارویی با آن هستند. به گفته ریما صلاح معاون اجرایی یونیسف، والدینبرای برخورداری از آبرو و احترام اجتماعی دختران خود را ختنه می کنند. زیرا باعثمی شود که دختر تا زمان ازدواج دست نخورده باقی بماند و والدین از این بابت نگرانینداشته باشند.

خوشبختانه شواهد حاکی از این است که در کشورهاییچون بنین، بورکینافاسو، آفریقای مرکزی، اریتره، اتیوپی، کنیا، نیجریه، تانزانیا ویمن تلاش های یونیسف تا حدی به ثمر نشسته است و میزان شیوع این عمل ضدانسانی کاهشپیدا کرده است. لیکن برای ریشه کنکردن ختنه زنان نیاز به همکاری تنگاتنگ دولت ها، انجمن ها و سازمان های بین المللیهست. علاوه بر کشورهای آفریقایی و خاورمیانه در کشورهای مهاجرپذیری چون استرالیا،کانادا، نیوزلند، آمریکا و برخی کشورهای غرب اروپا نیز آمار بالایی از این عملغیرانسانی به دست آمده است که باید برای مبارزه با آن دولت ها قوانین جزایی سختیوضع کنند. یونیسف برای مبارزه با ختنه زنان از تمام قدرت و نفوذ خود استفاده میکند و با صرف هزینه های گزاف سعی در ریشه کن کردن این عمل ضدانسانی دارد لیکن بدونکمک دولت ها هیچ حرکتی امکان پذیر نخواهد بود

 

حرمت ختنه کردن دختران در اسلام

علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضلالله در پاسخ به استفتاآت گوناگون پیرامون موضع اسلام در قبال ختنه کردن دختران،پاسخ دادند:

بررسیهای ما از متون وارده در این زمینه نشان میدهد که ختنه کردن دختران ساخته و پرداخته اسلام نیست و مبنای اسلامی ندارد. بلکهیکی از رسوم عصر جاهلی به حساب می آید که در زمره زینت و تجمّل زن برای شوهر یاخودش قرار می گرفته است. آن چه که از ائمه (ع) برای ما وارد شده است نشان می دهدکه سنّت ختنه کردن دختران نفی شده است. در این متون از ختنه کردن دختران به «خفضالجواری» تعبیر شده است. ابو بصیر مرادی از امام محمد باقر (ع) روایت می کند. میگوید: «از امام باقر (ع) درباره کنیزی پرسیدم که از سرزمین شرک به اسارت گرفته شدهو اسلام آورده است. خواستند که او را ختنه کنند، نگذاشت که کسی این کار را انجامدهد. حضرت فرمود: سنّت ختنه برای مردان است و نه برای زنان».

در روایت دیگری آمده است: «ختنه کردن پسر بچگانسنّت است ولی ختنه کردن دختران سنّت نیست

در روایت سوّم سنت بودن ختنه کردن دختران نفی شدهاست، ولی جزو سنّت های پسندیده اجتماعی به حساب آمده است. مسعدة بن صدقة از امامصادق (ع) روایت می کند که فرمود: «ختنه کردن زنان پسندیده است ولی جزو سنّت نیست وواجب هم نیست

روایت های مذکور به روشنی بیان می دارند که ختنهکردن زنان سنّت نیست و این یعنی اسلام آن را به عنوان یک حکم شرعی مستحب که مبتنیبر یک مصلحت برتر باشد، وضع نکرده است. بلکه آن را جزو امور پسندیده اجتماعی بهحساب آورده است که می شود آن را جزو سنّت ها و رسوم مورد عمل آن زمان برشمرد.

از روایت اول می توان چنین فهمید که سؤال کنندهاز حکم ختنه دختران سؤال نمی کند. بلکه از نوع برخورد با زنی که آن را انجام نمیدهد، می پرسد. پاسخ امام باقر (ع) مستقیماً سؤال کننده و به صورت غیر مستقیم ذهنیتعمومی را چنین راهنمایی می کند که ختنه کردن دختران هیچ ارتباطی به اسلام ندارد.

روشن است که نمی شود با عادات اجتماعی ریشه داردر رفتار مردم با شدت و حدّت برخورد کرد. بلکه نیازمند یک حرکت تدریجی است تا درنهایت به حذف آن عمل منتهی شود. اسلام از همین روش در مسأله آزاد کردن بردگان هماستفاده کرده است. زیرا تحریم قاطعانه ممکن بود پایه های اجتماعی زندگی مردم رامتزلزل کند. در حالی که ایجاد شکاف تدریجی در نظام برده داری در نهایت به حذفتدریجی آن می انجامد. برای این کار هم به یک انقلاب اجتماعی نیاز نیست. چرا که چنین انقلابیممکن است فرصت تحقق اهداف اساسی اسلام را از بین ببرد.

نوع پرداخت اسلام به بعضی از عادات و رفتارها وحتی اندیشه ها نیز این چنین قابل توجیه و تحلیل است که اسلام می خواهد زمینه هایفکری را ایجاد کند که به زن به عنوان انسانی که در کنار مرد در عرصه های زندگیوجود دارد احترام بگذارد. این زمینه های فکری می تواند زمینه های روانی اعتماد بهنفس را در وجود زن ایجاد کند و زن چنین احساس کند که در عرصه حضور دارد. علاوه براین چنین نگاهی می تواند زن را از چارچوب عیوب اجتماعی خارج کند و او را در جایگاهطبیعی انسانی که حق زن و مرد است قرار دهد و زمینه از بین رفتن بسیاری از عاداتیرا فراهم آورد که نه تنها به خودی خود رجحانی ندارند بلکه در بسیاری از جوانب،جنبه منفی هم دارند.

از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمود: «وقتیزنان به سوی پیامبر (ص) هجرت کردند، در بین آنان زنی بود که او را ام حبیب میگفتند – در روایت دیگری ام طیبة آمده است – او دختران را ختنه می کرد. وقتی پیامبر(ص) او را دید به او فرمود: ای ام حبیب! آیا هنوز هم به همان کار مشغول هستی؟ گفت:آری ای رسول خدا! اگر حرام است مرا از آن نهی کن. فرمود: حلال است. بیا نزدیک تابه تو بیاموزم. زن گوید: نزدیک شدم. حضرت فرمود: ای ام حبیب! اگر چنین کردی، زیادعمیق برندار و زیاده روی نکن، چرا که هم زیباتر است و برای شوهر هم بهره بیشتریدارد

در تاج العروس آمده است: «سربلندترین خونگیرندگان، ختنه کنندگان و کوتاه کنندگان زائده اندام زنان هستند.» اگر اندکی از آنرا دو را بگیرند. در جایی دیگر آمده است: «نهک، مبالغه در هر چیزی است.» در تفسیر«لاتنهکی» آمده است: «یعنی درختنه کردن و کوتاه کردن زائده اندام دختران زیاده روی نکن، بلکه به مقداری از کنارآن بسنده کن».

این حدیث جزو همان راهنمایی های اسلامی قرار میگیرد که بدان اشاره کردیم و شاید هم به تدریجی بودنی اشاره کند که بدان پرداختیم.پیامبر (ص) نیز در پرداختن به موضوع ختنه، آن را مطلقاً مباح نمی شمارد، بلکه نوعینفرت را در آن بر می شمارد. حتی زن ختنه کننده از امکان نهی آن توسط پیامبر (ص) میپرسد. از این رو پیامبر (ص) زن ختنه کننده را راهنمایی می کند که این عمل نباید بهضرر زن تمام شود. بلکه حتی از فرمایش «فلاتنهکی ولا تستأصلی»پیامبر (ص) هم می توان تحریم شرعی ختنه را فهمید. چرا که اصولی هامعتقدند ظاهر نهی همان حرمت است. مگر اینکه دلیلی بر عدم آن وجود داشته باشد. اینعلاوه بر ضرر زن به نفس است که بدون نیاز به متن خاص، تمام ضررها در زمره آن قرارمی گیرند.

خلاصه این که ختنه کردن زنان و دختران علاوه براینکه واجب نیست، از سنّت های مستحب هم نیست و اسلام آن را از دایره احکام بیرونساخته است تا جزو متغیرهای اجتماعی قرار گیرد. ائمه (ع) نیز در ابتدا بر عدم سنّتبودن آن تأکید کرده اند و سپس از طریق فضای فکری و فرهنگی اسلام و تجربه و تأمل،این قاعده فکری را دچار تحول ساخته اند تا برای بررسی محاسن و معایب آن، زمینهبررسی های علمی درست آن فراهم گردد و موجبات منع یا تجویز آن فراهم شود.

بر این اساس ما عقیده داریم هر چیزی که بیرون ازاحکام اسلامی باشد، به ضرر نمی انجامد جزو گزینه های فردی قرار می گیرد که نمی شودبه اجبار آن را تحمیل کرد. همین طور اولیای زن نباید چیزهایی را که به نفع زن نیستاعمال کنند. هر چند که تمام چیزهایی که به ضرر می انجامد، چه از نظر جسمی و سلامتیو چه از نظر جنبه های دیگر، شرعاً حرام هستند. والله من وراء القصد.

صلاح می گوید: ما می دانیم برای کشیدن خط بطلانبر روی این جنایت هزاران ساله چه باید کرد و به مبارزه با آن برخواسته ایم ولیبرای نجات نسل های آتی از این مخمصه به یاری فرد فرد افراد بشر نیازمندیم.

 

و هر روز مرگ دها نفر دیگر

مرگ یک دختر ۱۳ ساله مصری در عمل ختنه

یک دختر سیزده ساله مصری در حین انجام عمل غیرقانونی ختنه جان سپرده است.این دومین مورد مرگ بر اثر ختنه در مصر طی دو ماه گذشته به شمار میرود

صفحات وبلاگ

پیوندهای روزانه
نظرسنجی
پشتیبانی